Last day Thailand for now - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Dragonfly Foundation - WaarBenJij.nu Last day Thailand for now - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Dragonfly Foundation - WaarBenJij.nu

Last day Thailand for now

Door: Jeroen & Nancy

Blijf op de hoogte en volg Dragonfly Foundation

13 Augustus 2015 | Thailand, Chiang Mai

Last day Thailand for now……
Met pijn in ons hart hebben we afscheid genomen van het mooie Pai. We hebben er veel interessante mensen ontmoet waar we business wise zeker nog vaker contact mee zullen hebben.
Wat we ontdekken, maar eigenlijk ook al wel wisten, is dat er enorm veel mensen zijn die om wat voor een mooie reden dan ook, de wereld rondreizen om in a good way een footprint achter te laten. Bijzondere mensen die ons vaak weer inspireren met hun verhalen, ervaringen en ontdekkingen. Dat geeft ons nog meer drive om door te gaan met waar we mee bezig zijn.

Pai; het was een mooie start. We zijn fitter, energieker en veel wijzer geworden. Daarnaast hebben we, zoals jullie al weten, hard gewerkt aan onze organisatie en website. Er is veel water door de rivier gegaan…..Voor ons figuurlijk gezien, maar helaas in Pai letterlijk gezien.
De laatste avond/nacht regende het hevig in Pai. Waarschijnlijk een ‘nat staartje’ van de zware water omstandigheden in Myanmar. Dat ligt immers maar 50 km van Pai vandaan. De rivier in Pai was
’s ochtends letterlijk minstens 2x zo groot geworden. Het water stroomde hard en vernielde door de kracht vele bruggen en rijstvelden. Woonkernen werden zo afgesloten van doorgaande wegen en rijstoogsten vernietigd. Laten we hopen dat er snel een einde komt aan het regenseizoen. In ieder geval aan de heftigheid ervan. Het regenseizoen duurt tot medio oktober; moedertje natuur kan nog van alles in petto hebben…… Tijdens onze taxi-rit naar Chiangmai, een bochtige weg door de bergachtige jungle, zagen we vele modderstromen, omgevallen bomen en wegverzakkingen. Ook daar is dus werk aan de winkel, de weg is nl. een belangrijke economische verbinding tussen Pai en Chiangmai. Chiangmai is de ‘hofleverancier’ van Pai als het gaat om levensonderhoud, toerisme, etc.
Er werd inmiddels al hard gewerkt aan de reconstructie van de weg. Water is voor ons mensen onontbeerlijk, maar het kan dus ook een vijand zijn. Thailand heeft dringend behoefte aan vakkundig watermanagement….. Is dat geen Nederlandse expertise…??
Nu dus Chiangmai. Voor anderhalf dagje maar. Even tijd in between om wat persoonlijke zaakjes te regelen zoals een goede drogist verblijden met onze voorraad-inkopen…. ;)) Moet ook gebeuren.
En nog een stukje Thaise cultuur ervaren in de vorm van Queens Day. Het koningshuis is redelijk ‘heilig’ in Thailand. Niet alleen de verjaardag van de koning (5 december) wordt uitbundig gevierd, ook de verjaardag van zijn vrouw wordt dus gevierd. Niet zo uitbundig als die van de koning, maar toch zeker wel de moeite waard.
Voor ons betekende dit een bezoekje aan een speciaal voor deze dag georganiseerde Muay Thai boxing match. Na een maand van zwaar afzien tijden onze dagelijkse Muay Thai training leek het ons een goed idee om eens een kijkje te nemen bij een officiële wedstrijd. De wedstrijd werd gehouden buiten het centrum van Chiangmai. Normaal een leuke afstand om lopend af te leggen; maar natuurlijk kwam nu ook hier weer de regen met de bekende bakken uit de hemel gevallen…. Na 5 minuten waren we doorweekt en liepen we met onze slippertjes door ondergelopen straten. Als 2 verzopen katjes vonden we een taxi die ons met liefde en plezier naar de wedstrijd wilde brengen.
Ok, ik (Nancy) dacht dus even een wedstrijdje te gaan zien, maar het waren er uiteindelijk 7 in totaal. Beginnende bij de jongste telgen van ca. 14 jaar en eindigend bij de ervaren big boys die het elkaar best wel redelijk lastig maakten in de ring. Het ging er pittig, maar fair, aan toe. Als je de regels van het spelletje kent kijk je er toch met een heel ander oog naar. Iedere wedstrijd start met een traditionele dans door de twee deelnemers: de Ram Muay of ook wel Wai Kru genoemd Deze dans wordt altijd door ieder deelnemer uitgevoerd en is een uiting van ‘respect fort he teacher’. De dans kan basic zijn, maar kent vele complexe varianten. Na de dansuitvoering kan de gevechtsuitvoering beginnen. Ieder gevecht eindigt na 5 rondes of met een knockout. De wedstijden zijn zwaar, zowel fysiek als tactisch. Respect voor elkaar is in deze sport erg belangrijk. Geen ongecontroleerde vechtsport dus, maar een vechtsport gebaseerd op selfcontrol en respect. We hebben genoten van onze eerste echte Muay Thai ervaring. Tegelijkertijd was er in Chiang Rai een Muay Thay tournament voor dames. Eén van de belangrijkste deelneemsters daar was…… jawel….een Nederlandse: Marloes Merza. Zij is één van de bekendste en beste Muay Thai boxers van de wereld en staat deze maand ook in het WK toernooi in Bangkok. En… we hebben haar leren kennen en met haar getraind. Haar trainer in Thailand is nl ook onze trainer…  Het is bijzondere om een echte prof bezig te zien in de ring. Wat een power heeft die meid. Daar wil je geen ruzietje mee krijgen…. Maar dat zal ook niet snel gebeuren, het is nl een geweldig leuke, ontwikkelde Hollandse vrouw met pit en karakter. Eentje die haar ‘vrouwtje’ staat; dat blijkt ook wel weer want ze heeft haar gevecht gisteren met glans gewonnen! Als Nederlander in Thailand ben je dan natuurlijk supertrots! Oranje boven blijft oranje boven!!
Uhm….. best wel weer een lang verhaal…..weer….sorry. Maar het is zo leuk om alle leuke, mooie, bijzondere, lastige, minder mooie ervaringen te delen. Eenmaal aan het schrijven stopt het gewoon niet.
En dan zijn we nog niet toegekomen aan onze stichtings-activiteiten en veldonderzoeken die we gedaan hebben. Want dat is toch wel wat ons het grootste gedeelte van de dag van de straat houdt…..of juist op de straat brengt 
Misschien is het goed om daarop terug te komen als we in Cambodja zijn. Morgen, vrijdag 14 augustus, vertrekken we naar Siem Reap. Voor de meesten onder jullie bekend om Angkor Wat, een eeuwenoude hindoeïstische tempel die wordt gezien als het grootste religieuze bouwwerk van de wereld. Daarmee is het dan ook een Werelderfgoed, uiteraard.
Siem Reap is daarnaast een stad, gelegen in het hart van Cambodja, vlak bij het meer Tonlé Sap. Een meer dat in het regenseizoen 9x zo groot is dan in het droge seizoen. Na het regenseizoen verlaat het water via de rivier het meer, komen de bomen weer boven water en vallen de vissen letterlijk uit de takken van de bomen. Grappig! Siem Reap is een stad met ongeveer 200.000 inwoners en een thuisbasis voor veel expats en NGO’s (Non Governemental Organizations). Voor ons dus een goede plek om te gaan ontdekken. De armoede is, zoals al eerder gezegd, groot en leefomstandigheden in Cambodja zijn vaak schrijnend. Dat zijn zaken die we waarschijnlijk zelf gaan zien en ervaren. En waar we dus mee aan de slag gaan. Cambodja lijkt een tolerant beleid te hebben als het gaat om het starten van business en het verkrijgen van een zakenvisum. We hebben inmiddels al een aantal interessante contacten lopen in Siem Reap waar we mee aan de slag kunnen. Daarover later meer.
Tja, Thailand…..we gaan het missen. De vriendelijke mensen, het heerlijke eten, de mooie natuur, de cultuur…… we nemen het mee in onze ontwikkeling en we komen zeker terug om ook vanuit hier met onze activiteiten verder te gaan. En ja, niet te vergeten de lieve mensen die we hebben ontmoet. Em, Mam, Dario, mr. Miyagi, Marloes. Dank jullie wel voor de gastvrijheid, de gezellige BBQ’s, het etentje bij Silhoutte, de zware maar fijne trainingen, de borrel op zaterdagavond (weekend blijft weekend), jullie goede adviezen en hulp en bovenal jullie vriendschap. Ook dit nemen we mee…..Thanx friends!!
En dan nu voorbereiden voor het vertrek. Natuurlijk weer veel te veel spulletjes om mee te nemen. Extra bagage geboekt, nu nog een extra koffer…..
We zijn er klaar voor, klaar voor Cambodja, klaar om verder uit te bouwen, weer stappen te maken en te bouwen aan de toekomst!
Voor iedereen in NL een hele dikke knuffel en heel veel liefs uit Azië.

Wisten jullie dat:
- Massaman curry erg lekker is
- Jeroen daar ’s nachts voor wakker te maken is
- je erg moe wordt van Muay Thai trainingen
- zeker als de vrije zondag eindigt met een BBQ met vrienden
- een waterval soms best moeilijk te bereiken is
- we daarvoor 6 uur door de jungle lopen
- en 38 x de rivier door moeten
- een Japanse vrouw nooit genoeg gefotografeerd kan worden
- zij haar man/vriend daar urenlang mee bezig houdt
- hij daarbij altijd blijft gRimlachen
- Chinezen niet op een scooter thuis horen
- zij de straat zien als een parkeerplaats
- en altijd met gesloten ogen rijden
- Jeroen verslaafd is aan wasabi noten
- en Nancy aan zeewier snacks
- dit wel erg gezond is……
- het nu echt mooi is geweest
- we snel weer terug zijn met mooie verhalen

• 28 Augustus 2015 - 19:59

Annebeth:

heeeej , ik heb niet alles bijgheouden, maar laatste dag thailand? mama zei dat jullie nu in cambodja zijn? gaat alles goed?
    groetjes van mij en nikki X

• 31 Augustus 2015 - 11:21

Cees En Rietje:

Hoi Nancy en Jeroen. dit is een mooi verhaal. omdat wij graag wat meer tijd besteden aan het lezen heb ik het uitgeprint. groetjes