Verslag vanuit het heerlijke Pai... - Reisverslag uit Ban Hua Na, Thailand van Dragonfly Foundation - WaarBenJij.nu Verslag vanuit het heerlijke Pai... - Reisverslag uit Ban Hua Na, Thailand van Dragonfly Foundation - WaarBenJij.nu

Verslag vanuit het heerlijke Pai...

Blijf op de hoogte en volg Dragonfly Foundation

21 Juli 2015 | Thailand, Ban Hua Na

Pai, 21 juli 2015

Inmiddels zijn we een paar weekjes verder en hebben we ons gesetteld in Pai.
Pai ligt in noord-west Thailand in de provincie Mae Hong Son, dicht bij de grens van Myanmar.
Oorspronkelijk was Pai een klein dorpje dat bewoond werd door de Shan community. De cultuur kent invloeden vanuit Myanmar. De laatste jaren in Pai meer en meer in trek bij toeristen. In eerste instantie waren het backpackers die Pai bezochten vanwege de laidback sfeer en de vriendelijke uitstraling.
Inmiddels zien we meer en meer gezinnen en koppeltjes Pai ontdekken tijdens hun rondreis door Thailand.
Pai kent vele restaurantjes, guesthouses en kleine lokale winkeltjes. De walkingstreet is vanaf 19.00 uur een gezellige drukte met allerlei kraampjes waar je heerlijk kunt shoppen en kunt genieten van authentiek local streetfood.
Overdag zijn er volop uitstapjes te maken. De omgeving van Pai is geweldig mooi; het is omgeven door jungle en bergen en is daarom een perfecte uitvalsbasis vele activiteiten. Denk daarbij aan: trekking tochten, bezoekjes aan 'hill tribes', geweldig mooie watervallen waar je een lekkere frisse duik in kunt nemen, natural hot springs en olifanten kampen. Als je een scooter of motorbike huurt kun je de meeste activiteiten zelfstandig ondernemen. Voor de liefhebbers zijn er georganiseerde activiteiten zoals original Thai cooking, yoga, Muay Thai boxing, Kung Fu retreat, en nog vele andere interessante uitdagingen.
Kortom, een prettig plekje in een mooie omgeving waar je je niet hoeft te vervelen.
Inmiddels hebben we een fijn huisje gevonden net buiten het centrum van Pai. Een prettig eigen plekje waar we kunnen werken aan onze Stichting Dragonfly en het guesthouse concept.
De Stichting Dragonfly heeft inmiddels 2 projectaanvragen liggen.
Een project in Nepal en één in Uganda. Niet echt in de buurt van waar we nu zijn, maar het zijn projecten die geleid worden door projecteigenaren die goed in staat zijn het project neer te zetten en te managen. Zij kennen als geen ander de mensen, omgeving, cultuur, regelgeving en risico's. Een goede basis dus om te onderzoeken of de projectaanvragen kans van slagen hebben.
Het project in Nepal heeft als doel kleine bevolkingsgroepjes in de bergen te voorzien van tijdelijk onderdak d.m.v. het neerzetten en inrichten van tenten waarin gezinnen tot 6 personen kunnen wonen. Tevens zullen de dorpen worden voorzien van electiciteit en drinkwatervoorzieningen. Er zijn 15 tenten beschikbaar. Daarmee kunnen we dus zo'n 90 mensen onderdak bieden.
Door de aardbeving en de naschok zijn met name hoog in de bergen veel dorpen letterlijk weggevaagd. De bewoners zijn alles kwijt, hun leven is totaal ontwricht. Er is geen geld om op korte termijn de huizen en scholen op te bouwen en er kan geen inkomen worden gegenereerd. Een schrijnende situatie die nog wordt verergerd door het monsoonseason (regen seizoen). Wegen zijn daardoor vaak onbegaanbaar waardoor deze dorpjes nagenoeg niet bereikbaar zijn.
Zoals velen van jullie weten hebben wij 2 jaar geleden de Everest Basecamp Trek gedaan. De gebieden waar we het hierboven over hebben zijn door ons tijdens deze trek bezocht. We hebben in vele dorpjes bij locals gegeten en thee gedronken. Het is een triest gegeven dat al deze gastvrije mensen nu geen dak boven hun hoofd hebben. En ook geen gasten meer kunnen ontvangen, enerzijds omdat ze geen huis meer hebben, maar anderzijds ook omdat er veel minder toeristen zijn die de tocht aandurven.
We voelen ons dus heel erg verbonden met het lot van deze mensen en hopen daarom ook dat het project kans van slagen heeft. Onze contactpersoon in Nepal is Binod Sapkota. Hij is eigenaar van een reisbureau dat o.a. trekking tochten organiseert, maar hij zet zich nu in voor de heropbouw van Nepal, samen met LIN (Let's Inspire Nepal), een organisatie die in het leven is geroepen eveneens om de heropbouw van Nepal te realiseren. Binod is een ondernemer pur sang, hij heeft een groot netwerk en veel doorzettingsvermogen. Dat blijkt ook uit de projecten die hij de afgelopen maanden in Nepal heeft gerealiseerd. Het project is bij hem dus in goede handen.
Laten we met z'n allen hopen dat het projectonderzoek kan worden afgesloten met een concreet plan en voldoende financiële middelen. Suggesties en tips zijn van harte welkom! Inzamelingsacties ook!! :))
Het project in Uganda is nog in een te vroeg stadium om over uit te wijden. Zodra we daarover meer informatie hebben zullen we hier uitgebreid op terugkomen.
Wat zijn de overige activiteiten waar we mee bezig zijn?
Uiteraard met het verder neerzetten van onze eigen organisatie. Momenteel ontwikkelen we de website voor de Stichting Dragonfly. Deze moet z.s.m. de lucht in zodat we onze activiteiten kunnen visualiseren en uitbreiden.
Daarnaast worden allerlei instanties in Thailand benaderd om te onderzoeken welke wegen er bewandeld moeten/kunnen worden om ons doel te bereiken. Dat heeft, net zoals in Nederland, ook in Thailand enige voeten in de aarde.
Netwerken; ook een belangrijk aspect als het gaat om naamsbekendheid en hulp bij het vinden van de juiste wegen. Hoe doe je dat in Thailand, en speciaal hier in Pai? Niet met de gevestigde bureau's die achter ieder advies 5 dollartekens zetten. Deze bureau's worden vaak gerund door buitenlanders die niet persoonlijk betrokken zijn. Nee, laten we de contacten met name maar zoeken bij de locals. Hierdoor zijn de lijntjes korter en de betrokkenheid groter. Natuurlijk heb je overal rotte appeltjes die alleen maar zelf beter willen worden; dat geldt hier dus ook. Je moet gewoon het kaf van het koren zien te scheiden......... en daar is Jeroen er goed in!
Projecten Thailand
De aanpak voor projecten in Thailand is intensief. De beste methode is om de bergdorpjes in het noorden te bezoeken en zo de primaire behoeftes van de lokale bevolking in beeld te brengen. Van daaruit kunnen we dan projecten gaan starten. We zijn nu druk bezig met het plannen van een trip naar de bergen. Zo'n trip is niet in 1 dag realiseerbaar. We moeten daar een aantal dagen voor plannen. Het zijn geen toeristenplekjes maar dorpjes in onherbergzame gebieden. Dit vraagt dus ook een gedegen voorbereiding. Hopelijk kunnen we volgende week een eerste bezoek brengen aan een aantal dorpjes.

Dan is er ook nog het guesthouse concept. Ook een niet gering project wat veel aandacht vraagt.
Inmiddels zijn we driftig op zoek naar de perfecte lokatie. Hoe doen we dat? Gewoon, simpel, rondrijden met je scoopy (125 cc scooter) en goed kijken! Daarbij opgeteld de input van onze huisbazin die het erg leuk vindt om ons te helpen (en ook betrouwbaar is..... 'kaf van het koren'....). We geven de voorkeur aan een plekje buiten het centrum van Pai, in de bossen, met een mooi uitzicht op de bergen en rijstvelden.
Daar gaan we vooralsnog voor. Het gebied rondom Pai is groot dus dat vraagt wel enige tijd. Maar het is erg leuk om door de prachtige omgeving te rijden en het gebied goed te leren kennen.
Waarom is de lokatie zo belangrijk...... Ons concept (wat we vooralsnog niet prijs geven omdat we het eerst nog verder willen uitwerken) vraagt om rust, ruimte, natuur. Een lokatie in een druk centrum zou afbreuk doen aan de filosofie van het concept. Dat zou jammer zijn. We gaan de perfecte plek gewoon vinden!!
Tja, zoals jullie lezen zitten we niet stil.....
Het is heerlijk om met je passie en droom bezig te zijn. Maar het kost ook veel energie.
Zaak dus om fit te worden en blijven. Ook daarop hebben we iets gevonden. Iedere dag trainen we van 08.00 - 10.00 uur bij een Muay Thai sportschool. Dat is zwaar...... veel conditie, kracht, lenigheid en techniek. En daarbij ook nog een aantal rondes sparren in de ring. Dat is gewoon heel, heel, heel veel zweten...... het luie zweet eruit en frisse nieuwe energie erin!! En dat is lekker........!
Zo, nu zijn jullie weer op de hoogte van onze avonturen in Thailand.
Natuurlijk zijn we weer snel terug met een update.
Wij gaan nu weer aan de slag.
Tot snel weer.
Een dikke knuf voor iedereen.
CHOK DEE

• 27 Juli 2015 - 17:23

Elly De Rooy:

jeetje, jullie zitten inderdaad niet stil. erg leuk om dit allemaal te kunnen volgen. dikke kus van tantelly